تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش - ارزش و مقام معلم

ارزش و مقام معلم

دغدغه معلم همیشه این است كه حیات بشر بر مدار ارزش ها و كرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مكتب و دین، همت اساسی آدمی می باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.

در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند كه نام شان بر تارك زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است كه در سنگر تعلیم و تعلم به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا كه معمار انقلاب اسلامی (كه خود معلم بزرگ است) همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می كند.

 

ارزش و مقام معلم

شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد كه بتواند شأن خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. لذا در این تعریف شهید مرتضی مطهری یكی از آن معلمان راستین است كه اولا با نگاه تركیبی به همه معارف بشری نظر می كند و ثانیا تمامی تلاش های علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت می داند و درای راه به مرحله سوم دینداری راه می یابد و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را كامل می سازد. خداوند را می خوانیم كه او را با سالار و سرور شهیدان امام حسین(ع) محشور سازد.

 

هنر معلمی

معملی شغل و حرفه نیست بلكه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارك و تعالی است.

در نخستین آیات قرآن كه بر قلب مبارك پیغمبر اكرم(ص) نازل شد. به این هنر خداوند اشاره شده است:

به همین جهت امام خمینی(ره) می فرمود: معلم اول خدای تبارك و تعالی است... به وسیله وحی مردم را دعوت می كند به نورانیت، دعوت می كند به محبت، دعوت می كند به مراتب كمالی كه از برای انسان است.

 

مقام معلم

می توان در سایه آموختن                      گنج عشق جاودان اندوختن

اول از استاد یاد آموختیم                    پس سویدای سواد آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتیم                      از معلم جان روشن یافتیم

ای معلم چون كنم توصیف تو           چون خدا مشكل توان تعریف تو

ای تو كشتی نجات روح ما                    ای به توفان جهالت نوح ما

یك پدر بخشنده آب و گل است          یك پدر روشنگر جان و دل است

لیك اگر پرسی كدامین برترین               آن كه دین آموز و علم یقین

مرحوم استاد حسین شهریار

 

نتیجه

1.نخستین صفت یك معلم شایسته مسلط بودن به رشته ای است كه او درس می دهد. دانش و آگاهی او رابطه مستقیم در موفقیت او دارد. اگر معلمی این شاخصه را نداشته باشد امكان بروز چند مشكل وجود دارد: الف) برای پوشاندن ضعف خود اصول را مراعات نمی كند و به پرخاشگری، دیكتاتوری، روحیه كشی و ایجاد جو رعب و ترس می پردازد تا شاگردان را از سوال كردن و چون و چرا كردن و تبارز توانایی هایش مانع شود كه در این صورت روی ضمیر ناخودآگاه شاگردان كلمه ترس نوشته می شود و در درازمدت آنان را انسان هایی خنثی به بار می آورد كه نه نظر دادن می توانند نه سوال می كنند و نه در كارهای گروهی مشاركت. ب) اشتباه درس می دهد و معلومات وارونه و به دور از حقیقت را به شاگردان انتقال می دهد كه در هر دو صورت لطمه بزرگی در روند آموزش و پرورش می زند. ج) شاگردان را از درس دلسرد می سازد با وقت، انرژی و استعداد آنان بازی می كند. با ذكر این موارد می توان به اهمیت معلم به خوبی پی برد. او در این روند نقش طبیب رهنما و ناجی را بازی می كند كه نقش كوچكی نیست.

2. دومین مشخصه بارز یك معلم واقعی عادلانه عمل كردن او در پروسه آموزش و پرورش است. یك معلم به عنوان آموزگار و مربی صنف نباید تبعیض قائل شود و یكی را تشویق و دیگری را تهدید كند. او باید بكوشد شاگردان خود را درك كند استعدادها و توانایی های نهفته را با تشویق، سهم دادن و جرات بخشیدن كشف كند.

نصرت سنجری - شهرستان جیرفت



ارزش و مقام معلم، مقام معلم، هنر معلمی، هنر معلم، منزلت اجتماعی معلم، جایگاه اجتماعی معلم، منزلت و جایگاه اجتماعی معلم


مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات نگاه آموزش و پرورش، مقالات آموزش و پرورش، مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش




طبقه بندی: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش،
برچسب ها: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات نگاه آموزش و پرورش، مقالات آموزش و پرورش، مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش،
تاریخ: پنجشنبه 7 خرداد 1394 | نویسنده: | نظرات

.: