تبلیغات
 تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش - آموزش مهارت های حل مسأله به د‌انش آموزان

آموزش مهارت های حل مسأله به دانش آموزان

هر یك از ما به كرات با مشكلاتی مواجه بوده ایم و تصمیم گرفته ایم كه بهگونه ای با آنها مقابله كنیم. بسیاری از اوقات، فرایند حل مسائل زندگی روزمره خود به خود صورت می گیرد كه دقیقاً متوجه چگونگی انجام آن نمی شویم. با این حال باید توجه داشت كه بدون توانایی در شناسایی مشكلات و دستیابی به راه حل های كار آمد، زندگی روزانه ما فلج خواهد بود. كودكان نیز به طور روزمره با مشكلات و مسائلی از قبیل: مورد اذیت و آزار قرار گرفتن، دچار اضطراب ناشی از امتحان شدن، اخراج شدن از بازیها یا دیگر فعالیت ها، داشتن مشكل در انتخاب دوست و... مواجه می شوند. با آن كه اغلب بزرگ ترها به كودكان در حل مسائل كمك می كنند، اما كودكان خود می توانند مشكلاتشان را بدون كمك مرتفع سازند.

كودكانی كه با مهارت های حل مسأله بهخوبی آشنا هستند، دارای چندین امتیاز می باشند، كودكانی كه آموخته اند به طور منظم از راهبردهای حل مسأله استفاده كنند، تمایل دارند تا در مقابل فشار روانی و ناكامی مقاوم تر باشند. صلاحیت در حل مسأله، بر عملكرد تحصیلی نیز تأثیر مثبتی دارد. از طرفی این قبیل كودكان و نوجوانان كه مهارت های شایان توجهی در این زمینه دارند، احتمال كمتری وجود دارد كه به بزهكاری، سو مصرف دارو و الكل، یا اختلالات روانی شدید مبتلا شوند. در شكل بنیادی آن، حل مسأله می تواند خود به خود یك منبع فخر فروشی و عزت نفس برای كودك باشد.

یك نوع الگوی گام به گام برای آموزش حل مسأله وجود دارد كه با استفاده از آن می توان فرایند‌‌های پیچیده ی حل مسأله را تا حد زیادی آموزش داد:

الف- گام اول، تشخیص مشكل: این گام انگیزه ای میشود كه شخص احساسات و عواطفش را در هنگام خشم، غم و یا دیگر ناراحتی ها، مورد شناسایی قرار دهد.

ب- به محض شناسایی مشكل، توقف كرده و اندیشه كنید و برای یك لحظه بر این موقعیت متمركز شوید و تعیین كنید كه مشكل چیست؟

ج- پس از شناسایی مسأله در مورد هدف تصمیم گیری كنید، در این مورد كه چه عملكردی پیامد مطلوب برای این موقعیت را خواهد داشت.

د- اكنون در مورد راه حلهای مختلف فكر كنید.

هـ- سپس در مورد پیامدهایی كه احتمالاً هر یك از راه حلها به دنبال خواهند داشت، اندیشه كنید.

و- در این مرحله بعضی از راه حلها بهتر از دیگر راه حلها جلوه می كنند. یك راه حل یا تركیبی از راه حلها را انتخاب كنید.

ز- سرانجام یك راه حل را انتخاب كرده و برای اجرای آن طرحی بریزید. توجه كنید كه در هر مرحله قبل از اجرا و عمل باید اندیشه كرد.

تفاوت ای سنی نیز نقش مهمی در توانایی یك كودك برای اكتساب و استفاده از مهارت های حل مسأله دارند. برای كودكان خرد سال تر، چون از نظر شكل تفكر عینی هستند بسیار مهم است كه از مثال های ملموس استفاده كنیم و آنها را نسبت به هر یك از گام های حل مسأله دقیقاً آگاه سازیم. كودكان بالاتر از سن دبستان، عموماً از آموزش مهارت های حل مسأله سود میبرند و در می یابند كه ارتباط دادن این توانایی با گام های حل مسأله بسیار آسان است.  توانایی حل مشكلات با تمایل به مستقل شدن از والدین و معلمان همبستگی معناداری دارد. اغلب نوجوانان توانایی های خوبی در تفكر انتزاعی دارند و می توانند از مراحل حل مسأله بدون هیچ گونه مشكلی استفاده كنند.

منبع:

 روشهای افزایش عزت نفس در كودكان و نوجوانان، مؤلف: اسماعیل بیابانگرد، انتشارات انجمن اولیا و مربیان

فهیمه محمدی فومنی



مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات نگاه آموزش و پرورش، مقالات آموزش و پرورش، مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش




طبقه بندی: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات درسی و آموزشی،
برچسب ها: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات نگاه آموزش و پرورش، مقالات آموزش و پرورش، مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش،
تاریخ: پنجشنبه 11 تیر 1394 | نویسنده: | نظرات

.: