تبلیغات
 تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش - اهمیت رنگ د‌ر مد‌ارس

اهمیت رنگ در مدارس

رنگ واژه ای است آشنا در زندگی مردم و مندرج در اشعار، قصهها، ضربالمثلها و معتقدات آنها.

رنگ در شیون و شادی، به شیوه ای سمبلیك، در زندگی انسان ها حضور دارد. گاهی آنها را شاد و زمانی افسرده و متاثر می سازد و كسی نیست كه رنگ های زیبا را دوست نداشته باشد و به تاثیر رنگ در آفرینش و زیست موجودات معتقد نباشد. امروزه بیش از هر چیزی اثرات روانی رنگ روی كودكان، نوجوانان و جوانان مورد مطالعه قرار می گیرد و جاذبه و دافعه آنها در پذیرش رنگ ها بررسی می شود.

همان طوری كه رنگ در صنایع غذایی، دارویی، پوشاك و غیره تاثیر دارد، می تواند روی اعصاب و همچنین حواس انسان موثر باشد.

بسیاری از افراد بزرگسال در برابر رنگ و تغییر رنگ فوراً عكسالعمل نشان می دهند. این حساسیت در دنیای كودكان بیشتر و ملموس تر است. دانشمندان ثابت كرده ند كه رنگ ها، در تخیلات و حالات عاطفی كودكان و نوجوانان، تعیین كننده هستند. برای آنها هر كدام از رنگ ها می تواند وسیله شادی، غم، ترس، لذت، دوست داشتن، انتقام، بزرگی، كوچكی و… باشد.

كودكان و نوجوانان می توانند به سوی رنگ ها كشیده شوند، یا از آنها دوری كنند. وجود رنگ سبز در اتاق عمل به بیمار آرامش میبخشد. حتی عامل رنگ در داخل اتوبوس ها، ورزشگاه ا و حتی در كوچه و خیابان ا تأثیرگذار است.

رنگ وسیلهای برای حالت بخشیدن در طبیعت است. گل هایی كه گرده افشانی آنها به وسیله حشرات صورت میگیرد، برای جلب توجه حشرات، رنگ های شاد و زیبایی دارند. رنگ حتی در بناها و ساختمان ها، اثراتی مثبت و منفی در بیننده ایجاد می كند. خوب به یاد داریم كه در كشور ما دانش آموزان كنار خط آهن، ابتدا قطار را اژدهایی زشت و بد تركیب می پنداشتند و به طرف آن سنگ پرتاب می كردند. مسؤولین مربوطه پس از مطالعات فراوان به فكر آشتی بین بچهها و قطار افتادند و پیكره قطارها را با رنگ های شاد و تازه، زیبا و دلفریب كردند.

میگویند پل سیاه رنگی بر روی یكی از رودخانههای انگلیس وجود داشت. اكثر كسانی كه می خواستند خودكشی كنند، روی آن پل رفته و خود را در آب می انداختند. وقتی آمار خودكشی در آن محل رو به افزایش نهاد، مقامات به فكر تعویض رنگ پل افتادند و چهره پل را با چند رنگ شاد دگرگون كردند. از آن به بعد كمتر كسی به فكر خودكشی از روی آن پل افتاد.

خوشبختانه امروزه رنگ در مدارس نقش جدی خود را پیدا كرده است. آثار رنگ از لحاظ روان شناسی هم بر روی موزاییك ها، هم میز و نیمكت ها، هم دیوار كلاس ها و راهروها و حتی روی دیوار مدرسه ها و سرویس بهداشتی كاملا مشهود می باشند كه انشاالله به مروز زمان حفظ شوند.

استفاده یكسان از رنگ آبی فیروزهای، آبی روشن، زرد كمرنگ و قهوهای كمرنگ روی روپوش مدارس دخترانه و استفاده از رنگهای صورتی، نارنجی، لیمویی، زرد قناری و… روی در و دیوار كلاسها و راهرو های مدارس، دوست داشتن، شادی، تخیلات و حالات عاطفی دانش آموزان را برمی انگیزد. ائمه و معصومین(ع) نیز پوشیدن رنگهای تیره را جایز ندانستهاند و به فرموده آنها «پوشیدن جامه سیاه كراهت دارد».

از همه بالاتر كلام خداست كه در قرآن آمده: «خداوند برای شما چیزهای گوناگون و رنگارنگ در زمین آفرید و این نشانه و آیتی از اوست» و نیز میفرماید: «لباس اهل بهشت سبز و ابریشمی است».

كشور ما از جمله جوان ترین كشورهای جهان است. بیایید روحیه كودكان و نوجوانانمان را با رنگهای شاد، در همه جاها و علیالخصوص در مدارس، شاداب كنیم تا فرزندانمان با عشق و علاقه و ایمان، به فراگیری علم و دانش بپردازند.

قدیر حاجتی- فومن




طبقه بندی: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش،
برچسب ها: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات نگاه آموزش و پرورش، مقالات آموزش و پرورش، مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش،
تاریخ: یکشنبه 19 مهر 1394 | نویسنده: | نظرات

.: