تبلیغات
 تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش - اثر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان

اثر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان

دانش آموزان که ما در مدرسه با آنان روبرو می شویم از دوران نوزادی و کودکی گذر کرده اند و از نظر وضعیت تغذیه ای یکی از مهمترین دوران زندگی خود را پشت سر گذاشته اند. دوران جنینی و سال تولد مهمترین دروان رشد یک کودک است و رسیدن مواد مغذی اعم از پروتئین، انرژی نقش بسیار مهم و اساسی در رشد او تا قبل از مدرسه داشته است. عوارض بعضی از این کمبودها اگر کودک با آن روبرو شده باشد در سنین مدرسه غیر قابل جبران است.

عمده ترین مشکلات تغذیه ای کشور سوء تغذیه ناشی از کمی دریافت پروتئین و انرژی ( PEM)، کمبود ید ، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن می باشد. کمبود ویتامین سایر کمبود ها شامل کمبود ویتامین های گروه B مثل ویتامین B2 و کمبود ویتامین D نیز در کودکان گزارش شده است. بعضی از این کمبودها به دلیل فقر مواد مغذی در غذاهای منطقه گروه های سنی را درگیر می کند ولی کودکان به دلیل افزایش نیاز در دوران رشد بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. افزایش نیاز در این دوران قابل توجه است و خصوصا کودکان در جهش های رشد نیاز بیشتری به مواد مغذی و ریز مغذیها مانند ید و آهن دارند.

تفاوت نیاز در دختران و پسران خصوصا در دوران بلوغ  به دلیل تفاوت سن بلوغ وجود دارد و بعد از آن نیاز به ید و آهن در دختران زیادتر است. شیوع گواتر ناشی از کمبود ید در سنین کودکی در هر دو جنس شبیه است ولی بعد از بلوغ تعادل هورمونها در پسران بگونه ای است که رشد  غده تیروئید در اثر کمبود ید در آنان متوقف می شود ولی در دختران نیاز همچنان تا دوران بارداری وجود دارد بهمین دلیل بعد از دوران بلوغ گواتر در زنان 5 تا 6 برابر بیشتر از مردان است.

شیوع کمبود آهن و کم خونی فقر آهن نیز در دختران پس از بلوغ به دلیل خونریزی ماهانه افزایش می یابد سایر کمبودها مانند کلسیم و ویتامین D نیز در دوران کودکی و نوجوانی بطور یکسان بر هر دو جنس اثر می گذارد ولی نهایتا زنان بیشتر در معرض خطر کمبود کلسیم و ویتامین D قرار می گیرند.بنابراین در کودکی و در دوران تحصیل اگرچه تغذیه صحیح در هر دو جنس اهمیت دارد ولی زنان بخاطر اینکه بایستی از ذخائر بدن خود در دوران بارداری و شیر دهی استفاده کنند آسیب پذیرتر بوده و نیاز به توجه ویژه دارند. سوء تغذیه در دختر بچه ها در حقیقت نسل را در معرض خطر قرار می دهد. زنان کوتاه قد معمولا دارای لگنی کوچک هستند و در زمان بارداری جنین آنها نمی تواند رشد بالقوه خود را داشته باشند. بنابراین احتمال به دنیا آمدن پسریا دختری با وزن کم ( کمتر از 2500 گرم) وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که مادران کم وزن با جثه کوچک کودکان کوتاهتر با سر کوچکتر بدنیا می آورند. این تحقیقات رابطه معنی داری را بین سن مادر و وزن هنگام تولد نشان داده است و مادر جوانتر کودکان ریز جثه تری بدنیا آورده اند. غلظت هموگلوبین نیز در سه ماهه اول ارتباط مثبتی با وزن، قد و دور سر نوزاد داشته است. کودکان کم وزن خود معمولا مشکلات زیادی در زمینه رشد، تغذیه  و ایمنی دارند و مهمولا  بیشتر از کودکان سالم با تاخیر رشد در دوران کودکی مواجه می شوند و بهمین تربیت این حلقه معیوب باعث پدید آمدن نسلی کوتاه تر می شود.

 تحقیقاتی که در بنگلادش در این زمینه صورت گرفته است نشان داده که دختران کم وزن و کوتاه قد فرزندانی کوتاهتر بدنیا آورده اند. یکی از دلایل، عادات جاری و سنتی است که معمولا زنان دیرتر از مردان سر سفره می نشینند و غذای کمتری دریافت می کنند این تبعیض تغذیه ای باعث کوتاه قدی و سوتغذیه دختر بچه ها می گردد دختران جوان مبتلا به سوتغذیه که زود ازدواج می کنند و بچه دار می شوند نمی توانند کودکانی با وزن طبیعی به دنیا آورند.



اثر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان، تغذیه و یادگیری دانش آموزان، رابطه تغذیه و یادگیری دانش آموزان، رابطه تغذیه و یادگیری، نقش تغذیه در یادگیری دانش آموزان، نقش تغذیه در میزان یادگیری دانش آموزان، تغذیه و میزان یادگیری دانش آموزان




طبقه بندی: مقالات پزشکی و بهداشتی،
برچسب ها: اثر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان، تغذیه و یادگیری دانش آموزان، رابطه تغذیه و یادگیری دانش آموزان، رابطه تغذیه و یادگیری، نقش تغذیه در یادگیری دانش آموزان، نقش تغذیه در میزان یادگیری دانش آموزان، تغذیه و میزان یادگیری دانش آموزان،
تاریخ: سه شنبه 5 خرداد 1394 | نویسنده: | نظرات

.: