تبلیغات
 تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش - نقش مدرسه در تامین بهداشت روانی

نقش مدرسه در تامین بهداشت روانی

مدرسه در تشكیل و تكامل شخصیت، عادات و رفتار كودك سهم به‌سزایی دارد و یكی از مهم ترین عوامل اجتماعی نمودن كودك می‌باشد. با ورود كودك به محیط دبستان افق جدیدی در برابرش گشوده می‌شود، به عبارت دیگر محیط اجتماعی ـ انسانی او گسترش می‌یابد. او در این شرایط تحت تأثیر عوامل مؤثری مانند: معلم، همكلاس و كتاب قرار می‌گیرد.

دوران مدرسه، دورانی است كه به روند رشد و تكام جسمی، روانی و عاطفی كودك در منزل شتاب می‌دهد. مدرسه می‌تواند آنچه را كه والدین ناتمام می‌گذارند كامل كند و این مهم را از طریق آموختن مهارت‌های علمی و فرهنگی، وسعت دادن اطلاعات و تمرین دادن در ارتباطات اجتماعی با همسالان و بزرگ سالان و همچنین روش‌های دیگر توسعه بخشیده و دانش‌آموز را برای مقابله مؤثرتر با مشكلات احتمالی آینده ی زندگی خود آماده سازد.

البته تأثیر مدرسه بر دانش آموزان بستگی به تفاوت‌های فردی، میزان سازگاری و تجربه ها  آن ها دارد. ورود به مدرسه برای كودك، همراه با جدایی از مادر و محیط گرم خانواده است. از این رو مدرسه نقش مهمی در ایجاد استقلال وكاهش انگیزه‌های اتكایی كودك با خانواده‌اش دارد.

والدین نباید تصور كنند كه با پاگذاشتن فرزندشان به مدرسه و جدا شدن كودك از خانواده، مسئولیت آن ها پایان پذیرفته و یا كاهش یافته است، بلكه باید مستمراً با اولیای مدرسه و معلمین در خصوص فرزندشان رابطه داشته باشند، زیرا رشد شخصیت كودك تابعی از خانه و مدرسه است و این دو محیط مكمل یكدیگرند.

آنچه مسلم است در سال‌های اولیه، شخصیت هر كودك توسط والدین شكل می‌گیرد، اما با ورود به دبستان، مدرسه هم به كمك والدین می‌شتابد و به رشد عقلی، اجتماعی و عاطفی كودك شتاب و جهت می‌دهد. اگر ارتباط صحیحی بین خانه و مدرسه وجود داشته باشد. كودكان با شوق بیشتری پا به مدرسه می‌گذارند و برای پیشرفت تحصیلی و درسی خود بیشتر تلاش می‌كنند و انگیزه ی قوی‌تری برای یادگیری پیدا می‌كنند.

در سایه ی این ارتباط و همكاری مشكلات دانش‌آموزان سریع‌تر حل و فصل می‌گردد. رابطه ی صحیح والدین با اولیای مدرسه و درك موقعیت كودكان در این مرحله و برخورد درستی با آن ها باعث تسهیل در رشد همه جانبه ی شخصیت آن ها می‌‌شود.

مشكلات تحصیلی دانش‌آموزان، معلول عوامل مختلفی است: یكی از مهم ترین عوامل، تطبیق كودك با محیط جدید یعنی مدرسه است، وقتی مدرسه برانگیزنده ی علاقه و اشتیاق دانش‌آموز نباشد و آنان را به سوی خود جلب نكند، موجب دلسردی و عدم توجه آنان به درس و مدرسه می‌‌شود.



نقش مدرسه در تامین بهداشت روانی
نقش مدرسه در بهداشت روانی
نقش مدرسه
تامین بهداشت روانی
مدرسه
بهداشت روانی
مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش
مقالات نگاه آموزش و پرورش
مقالات آموزش و پرورش
مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش
مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش
مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش



طبقه بندی: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات روانشناسی و مشاوره،
برچسب ها: نقش مدرسه در تامین بهداشت روانی، نقش مدرسه در بهداشت روانی، نقش مدرسه، تامین بهداشت روانی، مدرسه، بهداشت روانی، مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش،
تاریخ: شنبه 3 بهمن 1394 | نویسنده: | نظرات

.: