تبلیغات
 تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش - مطالب مهر 1394

بنرهای محرم و عاشورا برای وبلاگ

بنرهای زیبا و مناسب با ماه محرم جهت نمایش در وبلاگ و سایت شما طراحی شده است.

شما با قرار دادن کد بنر دلخواه را (در قسمت تنظیمات) و یا قسمت ویرایش قالب (ابتدا یا انتهای كدهای قالب) می توانید آن ها را در گوشه ی وب خود به نمایش بگذارید.

برای مشاهده و دریافت كد روی بنر زیر کلیک کنید:




طبقه بندی: مقالات دینی و مذهبی،
برچسب ها: ماه محرم، عاشورا، امام حسین، بنرهای محرم و عاشورا،
تاریخ: جمعه 24 مهر 1394 | نویسنده: | نظرات

آموزش ابتدایی را دریابید

در این جهان وسیع و در حال تغییر و تحول، هر جامعه‌ای متناسب با فرهنگ و امكانات خود تلاش می‌كند تا با برنامه‌‌ریزی‌های خوب، پیشرفت نموده و بتواند مشكلی از مشكلات مردم را حل نماید.

هر جامعه‌ای خواهان پیشرفت و اقتصاد سالم و مردمی شاد و فعال است، در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری كرده و در درازمدت نتیجه‌ی بهتری می‌گیرد، زیرا فعالیت و عملكرد آموزش و پرورش، بر همگان روشن است. در كشور ما نیز آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است و مبالغ زیادی در این امر صرف می‌شود، ولی باید قبول كنیم كه وضعیت آموزش ابتدایی، با سایر مقاطع فرق زیادی دارد. در این باره باید گفت:

­ - مگر شخصیت انسان‌ها در كودكی شكل نمی‌گیرد؟

- مگر هفت سال اول و دوم، در یادگیری و تكمیل شخصیت مهم نیست؟

- مگر مقطع ابتدایی به عنوان گام نخست یادگیری نیست؟

- مگر نه اینكه هر دانش‌آموز، باید قلم در دست گرفته و حروف الفبا را یاد‌ گرفته و اعداد یك‌رقمی را بخواند و بنویسد؟ اگر در این سنین، مهارت‌های زندگی و آداب و معاشرت را یاد نگیرد، چطور می‌‌تواند در مقاطع بالاتر موفق شده و فردی مخترع یا مسوؤلی كاردان باشد؟

اگر دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی؛ جسور، شجاع، فعال و شاد تربیت نشوند و با تضعیف روحیه روبه‌رو شوند، در آینده نخواهند توانست امور محوله را به خوبی انجام دهند و در نتیجه، هر مسوولیتی را قبول كنند، موجب نارضایتی مردم شده و در آن كار شكست خواهند خورد و موجب عقب‌ماندگی كشور خواهند شد.

 پس بهتر است جهت پیشرفت كشور در آینده، در آموزش نونهالان سرمایه‌گذاری شود.

معلمان این مقطع باید دارای بالاترین مدرك تحصیلی باشند. چه مانعی دارد افرادی كه دارای بالاترین مدرك هستند، در كلاس‌های ابتدایی تدریس كنند و حقوق و مزایای آنها بهتر و بیشتر از مقاطع دیگر باشد؟ چرا باید كاری نكنیم كه همه معلمان، آرزوی تدریس در مقطع ابتدایی را داشته باشند؟ چرا نباید معلمان ابتدایی با گذراندن دوره‌ها یا كلاس‌های مخصوص فرهنگیان، با هزینه‌ی آموزش و پرورش مدارك بالاتر اخذ نموده و مشغول تدریس شوند؟ متأسفانه فعلاً چنین نیست و هر معلمی كه مدرك جدیدی اخذ می‌كند، فوراً برای فرار از این مقطع اقدام نموده و به اعتراف خودشان خویش را نجات می‌دهند.

با یك آمارگیری می‌توان دریافت كه چند درصد معلمان مقاطع راهنمایی و متوسطه در مقطع ابتدایی استخدام شده ولی بعداً تغییر مقطع داده‌اند. آیا فقط یك نفر پیدا می‌شود كه در مقاطع دیگر استخدام شود و داوطلبانه بخواهد در ابتدایی تدریس كند؟ اینها مشكلاتی است كه مسوولان باید برنامه‌ریزی نموده و  فكری به حال آموزش ابتدایی بكنند.

اگر برای آموزگاران و مدیران و معاونان مقطع ابتدایی نیز اضافه تدریس یا اضافه كار در نظر بگیرند، آیا این همكاران پس از اخذ مدارك بالاتر، در این مقطع با دلگرمی بیشتری فعالیت نخواهند كرد؟

آیا روحیه‌ی همكاران شاغل در مقطع ابتدایی در دانش آموزان تأثیر نخواهد گذاشت؟ پس برای حل مشكلات همكاران شاغل در ابتدایی و شتاب بخشیدن به عدالت‌محور و ایجاد روحیه و دلگرمی بیشتر، آموزش ابتدایی را دریابید! با آرزوی توفیق و سربلندی ملت ایران و پیروزی همكاران فرهنگی در تمام عرصه‌ها...

 

مسلم محمدیاری-كارشناس آموزش ابتدایی -مشكین‌شهر




طبقه بندی: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش،
برچسب ها: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات نگاه آموزش و پرورش، مقالات آموزش و پرورش، مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش،
تاریخ: دوشنبه 20 مهر 1394 | نویسنده: | نظرات

آموزش و پرورش ژاپن

آموزش و تحصیل در ژاپن تا نه سال اجباری است و 97 درصد دانش‌آموزانی كه آموزش اجباری را به پایان می‌رسانند، وارد دوره‌ی دبیرستان می‌شوند.

برنامه درسی ریاضیات در ژاپن نمونه‌ی یك برنامه ی درسی قوی، منسجم، جامع ومؤثر است.

از سال 1994 تا 2003 دانش‌آموزان دبیرستانی می‌بایست هشتاد واحد درسی ریاضیات را در ظرف سه سال می‌گذرانیدند و بسیاری از دبیرستان‌ها نیز دانش‌آموزان خود را وادار به گذراندن پنج واحد بیشتر نیز می‌كردند. اما از سال2003 كه برنامه‌های اصلاحی به اجرا درآمد، تعداد واحدهای ریاضیات به هفتاد و سه واحد كاهش یافت.

برنامه ی درسی: استانداردهای ملی آموزش و برنامه ی درسی از سوی وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری ژاپن ابلاغ می‌شود. برنامه ی درسی شامل: زبان ژاپنی، ریاضیات، جغرافیا، تاریخ، علوم، تعلیمات اخلاقی، هنر، تربیت بدنی، بهداشت، اقتصاد خانه، زبان خارجی، علوم اجتماعی و مطالعات ادغامی است.

برنامه‌ی درسی حدود ده سال یك بار بازنگری می‌شود. مدارس خصوصی همان برنامه آموزشی مدارس دولتی را دارند.

برنامه ی آموزش اجباری شامل شش سال دوره‌ی ابتدایی و سه سا دوره‌ی اول متوسطه است.

اكثریت دانش‌آموزان پس از تعلیمات اجباری در دوره‌ی بالاتر كه همان متوسطه‌ی دوره‌ی دوم است، به تحصیل ادامه می‌دهند.

دوره‌ی دوم متوسطه نیز از سه گرایش عمومی، فنی و حرفه‌ای و ادغامی تشكیل شده است. در دوره‌ی عمومی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه آماده می‌شوند.

آزمون‌ها: در دوره‌ی ابتدایی امتحان رسمی وجود ندارد و ارتقا به پایه‌های بالاتر به طور خودكار صورت می‌گیرد. 

 اما فرمانداری‌ها یا حكومت‌های محلی ممكن است در پایان دوره‌ی اجباری، برای تعیین سطح دانش و آموخته‌ها از دانش‌آموزان امتحان بگیرند. دانش‌آموزان ژاپنی برای ورود به دوره‌ی پس از آموزش اجباری (دبیرستان) باید در امتحان ورودی شركت كنند كه معمولاً این رقابت برای ورود به دوره‌ی دوم دبیرستان، دشوار است.

دانشگاه‌ها و كالج‌ها نیز هر یك ضوابط و استانداردهای خاص خود را برای پذیرش دانشجو اعمال می‌كنند كه به طور معمول شامل نتایج امتحان سراسری، كارنامه‌های دوره‌ی دوم متوسطه، نوشته‌ها و تحقیقات دانش‌آموزان و نیز مصاحبه با آن هاست.

در ژاپن ، روزهای كاری مدارس بیش از دویست روز است، بسیاری از دانش‌آموزان بعدازظهرها نیز به كلاس تقویتی ریاضی، زبان ژاپنی، نگارش، علوم و انگلیسی می‌روند.




طبقه بندی: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش،
برچسب ها: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات نگاه آموزش و پرورش، مقالات آموزش و پرورش، مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش،
تاریخ: دوشنبه 20 مهر 1394 | نویسنده: | نظرات

ایده های طلایی مدیریت

1- در تمجید، سخاوتمند و در انتقاد، منصف باشید (عدالت)

2- لبخند تنها زبان بین المللی ای است كه تمام جهانیان آن را درك می كنند. (محبت و مهرورزی)

3- تمجید و ستایش، خود دستمزد است. (مدیریت تشكرگرا)

4- همیشه برای مردم، «خدمتگزار»، با مردم، «همزیستی»، مثل مردم «ساده زیستی»

5-  به یاد داشته باشیم ثمره مدیریت سالم در پناه نقادی صحیح و انتقاد منطقی است (نقدپذیری)

6- فراموش نكنید بزرگترین آتش سوزی جهان را در ابتدا می توان با یك فنجان آب خاموش كرد (درایت، مدیریت بحران)

7- به مشكلات گرسنگی دهید و موقعیت ها را تغذیه كنید. (مدیریت زمان)

8- توان یك زنجیر به اندازه ضعیف ترین حلقه آن است. (مشاركت)

9- مداد هر رئیس باید پاك كن داشته باشد (گذشت)

10- پذیرفتن اشتباه، نشانه ای برای یك انسان بزرگ است (سازندگی)

11- به خاطر داشته باشید كشتی ها در لنگرگاه ها امنیت بیشتری دارند اما هیچ گاه برای چنین هدفی ساخته نشده اند. (تلاش در رفع موانع)

12- مطمئن باشید افكارتان آنقدر دوام می یابند كه مانند سنگر قبر ماندگار باشند (مدیریت تفكرگرا)

13- چهره شما آیینه ی تمام نمای شماست؛ بنا بر این از آن برای اثرگذاری مثبت بر ارباب رجوع بهره جویید. (تكریم ارباب رجوع)

14- ذهن انسان مانند چتر نجات است كه تنها زمانی كار می كند كه باز باشد (دانایی)

15- همه نظرات و ایده ها ارزشمند هستند اما ایده هایی كه شما به آن نیاز دارید ارزشمندترین ایده ها هستند (شورا)

16- گشودن پنجره با شما، اوج گرفتن با همكاران (تفویض اختیار)

17- هنگامی كه در انگیزش افراد از عقل سلیم بهره جوییم، در بند سلطه جویی و فریب كاری گرفتار نخواهیم شد (خردگرایی)

18-  هنگامی كه انگشت خود را به قصد اتهام به سوی كسی دراز می كنید، باید منتظر باشید انگشت هایی به سوی شما نشانه رود (قضاوت عادلانه)

19- با دو گوش و یك زبان كه داریم، باید دو برابر آنچه كه می گوییم، بشنویم (خوب شنیدن)

20- هرگز نباید یاد گرفتن را متوقف كرد (به روز بودن اطلاعات)

21- اگر در مدیریت، واژه ای «جادویی» وجود داشته باشد، نمی تواند چیزی جز طرز تلقی و نگرش مثبت باشد (مثبت نگری).

لطف الله قائمی




طبقه بندی: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات مدیریتی آموزش و پرورش،
برچسب ها: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات نگاه آموزش و پرورش، مقالات آموزش و پرورش، مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش،
تاریخ: دوشنبه 20 مهر 1394 | نویسنده: | نظرات

اهمیت رنگ در مدارس

رنگ واژه ای است آشنا در زندگی مردم و مندرج در اشعار، قصهها، ضربالمثلها و معتقدات آنها.

رنگ در شیون و شادی، به شیوه ای سمبلیك، در زندگی انسان ها حضور دارد. گاهی آنها را شاد و زمانی افسرده و متاثر می سازد و كسی نیست كه رنگ های زیبا را دوست نداشته باشد و به تاثیر رنگ در آفرینش و زیست موجودات معتقد نباشد. امروزه بیش از هر چیزی اثرات روانی رنگ روی كودكان، نوجوانان و جوانان مورد مطالعه قرار می گیرد و جاذبه و دافعه آنها در پذیرش رنگ ها بررسی می شود.


ادامه مطلب

طبقه بندی: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش،
برچسب ها: مقالات نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقالات نگاه آموزش و پرورش، مقالات آموزش و پرورش، مقالات معلمان نشریه نگاه آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاهی به رویدادهای آموزش و پرورش، مقاله های منتشر شده معلمان در نشریه نگاه آموزش و پرورش،
تاریخ: یکشنبه 19 مهر 1394 | نویسنده: | نظرات

.: